Wie zijn wij en waar staan we voor?

We zijn een basisschool in beweging. Goede ontwikkelingen / resultaten uit het verleden behouden en onderhouden we. Maar we begrijpen heel goed dat kinderen van nu andere uitdagingen vragen. Meer gericht op hun talenten laten we ze steeds meer zelf hun ontwikkeling vorm geven.

Vanuit onze nieuwe focus (samen grenzen verleggen) zijn we op zoek naar onderwijs dat kinderen meer uitdaagt, meer betekenisvol is.  Het nieuwe onderwijs prikkelt creativiteit en nieuwsgierigheid.

Uiteraard blijft kennisoverdracht belangrijk en worden cognitieve prestaties gewaardeerd! Maar er is meer oog voor de persoonlijke ontwikkeling van kinderen.

Kinderen leren door samen te werken, elkaar te helpen  en op hun eigen niveau uitgedaagd te worden. Belangrijk is dat we daarbij uitgaan van de behoeftes van de kinderen zelf!

Mooi praktijk voorbeeld: de Techniek/werkplaats

de techniek werkplaats

Naast ons schoolgebouw is recentelijk de Techniek-werkplaats in bedrijf gegaan. In deze ruimte zijn alle leerlingen wekelijks bezig  met activiteiten op het gebied van techniek.
De activiteiten die de kinderen uitvoeren zijn meer in het licht van ontdekken, construeren, experimenteren, fantaseren, slopen, bouwen enz.

Uitgaande van de competenties, die de huidige generatie kinderen mogen uitdagen (de zogenaamde 21ste eeuwse vaardigheden), zullen ze onder andere: proefjes doen, werken met (professionele) constructiematerialen, oude elektrische apparaten uit elkaar halen, met 3D pennen werken enz.
Aan de hand van een jaarplanning komen diverse onderdelen aan bod.
De kinderen zullen ontdekkend leren in een inspirerende ruimte.